A napokban újból szárnyra kapott a kulcsfontosságú külpolitikai és védelmi kérdésekben az egyhangú döntéshozatal eltörlésének gondolata az EU-ban, ugyanis Németország vezetésével ismét napirendre tűzte néhány állam a külpolitikai és védelmi döntéshozatal megreformálását, miután évek óta megosztó viták folynak a kérdésben.
A kül-és biztonságpolitika területén megálmodott reformokat egyelőre egy kilenc országból álló csoport támogatja, amelynek tagjai: Belgium, Finnország, Franciaország, Németország, Olaszország, Luxemburg, Hollandia, Szlovénia és Spanyolország.
Az említett tagállamok felhívást tettek közzé az EU közös kül- és biztonságpolitikájáról történő döntéshozatal felülvizsgálatára. Megfogalmazásuk szerint az egyhangú döntéshozatal eltörlésével és a többségi rendszer bevezetésével céljuk, hogy „javítsák külpolitikai döntéshozatalunk hatékonyságát és gyorsaságát,
tekintettel Oroszország Ukrajna elleni agresszív háborújára és az EU előtt álló növekvő nemzetközi kihívásokra.
Az EU külpolitikájának kiigazított folyamatokra és eljárásokra van szüksége ahhoz, hogy az Európai Unió, mint külpolitikai szereplő megerősödjön, és a jobb döntéshozatal is kulcsfontosságú ahhoz, hogy az EU alkalmas legyen a jövőre”.
Nem először került elő az egyhangú döntéshozatal eltörlésének gondolata
Az EU tagállamai és intézményei általában egyetértenek abban, hogy a blokk gyakran túl lassan cselekszik, különösen válsághelyzetekben, azonban a szavazási módszer megváltoztatására tett korábbi kísérletek nem véletlen vallottak kudarcot, és valószínűleg most sem lesz könnyű valós eredményeket elérni az ügyben.
Ugyanis a köznyelvben „vétóként” emlegetett intézmény elvétele a kisebb országok – különösen a közép-európai államok – számára elfogadhatatlan lenne, mivel ez az integráción belüli érdekérvényesítő képességük esetleges elvesztéséhez, mindenesetre jelentős meggyengüléséhez vezetne.
Természetesen az erősebb és gazdagabb államok részéről a kérdés már számtalanszor előjött, először a migrációs válság idején, majd a Covid-19 világjárvány és az orosz-ukrán háború kitörése után, amikor is egyes politikai erők szemében szálkává váltak azon tagállamok, amelyek a szerződésekben lefektetett „vétójogukkal” élve
megpróbáltak érvényt szerezni nemzeti érdekeiknek.